Rabobank Parkstad Limburg
Pascal Vandermeulen
Directeur Bedrijven Rabobank Parkstad Limburg
“Het is onze missie om klanten en hun omgeving duurzaam sterker te maken in goede en slechte tijden. Het miniMasterprogramma sluit daar naadloos op aan. We zijn nu halverwege het programma en tot nu toe ervaren wij het als een professionele opleiding. We merken dat onze klanten het als enorm waardevol ervaren, onder meer doordat er een extra netwerk ontstaat. Inmiddels hebben vier deelnemers elkaar zakelijk gevonden. Ze bekijken nu of ze iets voor elkaar kunnen betekenen. Dat is al een mooie spin off. Ook heeft het programma tot mooie inzichten geleid. Zo dacht één van de deelnemers dat zijn bedrijf te klein zou zijn om deel te kunnen nemen aan het programma, “maar”, zo zei de betreffende ondernemer later, “we lopen in wezen tegen dezelfde problematiek aan.” Kijk, onze deelnemers hebben lang niet allemaal een managementteam of een eigen coach met wie ze van gedachten kunnen wisselen. Door deelname komen ze uit de koker van de eigen onderneming en kunnen ze in de beschermde omgeving die het programma hun biedt, zowel hun successen als minder succesvolle zaken bespreken. Het miniMasterprogramma is een mooie manier om invulling te geven aan coöperatief bankieren anno 2014. We willen niet alleen een goede bank zijn, maar ook ons netwerk ter beschikking stellen en expertise voor het voetlicht brengen. Daar hebben onze klanten absoluut behoefte aan.”
Monique Creuwels
accountmanager Private Banking Rabobank Parkstad Limburg
Monique Creuwels, accountmanager Private Banking Rabobank Parkstad Limburg, zocht een manier om zich te onderscheiden van de concurrentie. Ze wilde een aantrekkelijk programma voor een doelgroep die niet makkelijk valt te verleiden. "Rabobank Parkstad Limburg zet zich in om de klanten te ontzorgen. Er gebeurt heel veel in de zorgsector. Verandering volgt op verandering voor de Eerstelijnszorgverleners. Wij willen als bank zoveel mogelijk zorg wegnemen. Zowel privé als zakelijk. Daarmee versterken we de onderneming en de ondernemer. Als lokale medicidesk zonder groot marketingbudget moet je slim werken om je te onderscheiden van de concurrentie. Het niet gemakkelijk om zorgverleners te interesseren voor activiteiten van de bank. Ze zijn kritisch en het aanbod is enorm. Daarom moet je iets unieks bieden en dat is voor ons de miniMaster Eerstelijnszorg. Het programma sluit ideaal aan bij onze wensen om de klanten met elkaar te verbinden en met nieuwe kennis te voorzien. Bovendien staat het programma los van onze financiële producten wat de toegang laagdrempelig maakt. Overall zijn de reacties heel positief! Het onderdeel financieel management viel in positieve zin op. In de vooropleiding van de deelnemers kreeg dit nauwelijks aandacht, terwijl het een heel belangrijk onderdeel is van het ondernemerschap in de zorg."
21-12-2015: "Hij geeft heel vaak gas en ik trap heel vaak op de rem" - dubbelinterview met Thijs Smeets en Peter Maes
Smeets Loopcomfort is een familiebedrijf met predicaat Hofleverancier. In 1906 opgericht en vier generaties later staat Thijs Smeets nu aan het hoofd van de onderneming. Vandaag de dag is de schoenmakerij uitgegroeid tot een eigentijds en multidisciplinair expertisecentrum voor voeten, schoenen en bewegen. Peter Maes is als controller en financieel adviseur lid van het directieteam en werkte al bij het bedrijf toen de vader van Thijs nog aan het roer stond. Samen volgden zij de miniMaster Ondernemers bij Rabobank Parkstad Limburg. De Coöperatie Fabriek sprak met hen.
Waarom hebben jullie meegedaan aan de miniMaster Ondernemers? Thijs: Het programma leek me heel interessant, het is heel veelzijdig en divers. Daarbij ben ik altijd op zoek naar nieuwe kennis. Ik was met name nieuwsgierig naar een stukje inzicht in nieuwe managementstijlen. Peter: Mijn drijfveren waren mijn kennis vergroten, evenals mijn strategisch inzicht en management vaardigheden. Daarbij vond ik het een groot pluspunt dat de lessen regionaal gegeven werden; normaliter moeten we voor een goede opleiding vaak naar de Randstad rijden en zijn we toch gauw 4 uur onderweg. Nu was het in de buurt en dat was erg fijn!
Hoe was het om samen de miniMaster te volgen? Peter: Dat was erg verhelderend. Thijs is commercieel en innovatief heel sterk. Hij geeft dus heel vaak gas en ik trap heel vaak op de rem. Gedurende de opleiding groeiden we echter steeds meer naar elkaar toe. We kregen veel meer begrip voor elkaars strategieën. Ik begrijp nu beter waarom hij dingen doet en andersom heeft hij ook meer begrip voor mijn standpunten. Thijs: ik vond het ook leuk. Hij is mijn controller, zijn taak is om overal bovenop te zitten en om te behouden wat goed is. Veranderen mag wat hem betreft alleen wanneer het de euro’s ten goede komt. Tijdens de sessie ‘Persoonlijk Leiderschap’ kwamen onze verschillende managementstijlen duidelijk naar voren en daardoor zijn we elkaar veel beter gaan begrijpen.
Hebben jullie veel van de overige ondernemers in de groep geleerd? Thijs: Ja zeker, er was een mooie dynamiek in de groep, er waren veel uitersten. Sommigen kijken heel zwart/wit of negatief en voor anderen is het glas altijd half vol. Die uitersten leverden interessante discussies op waar we allemaal veel van geleerd hebben. Ik ben ook wel een keer wakker geschud door 1 van de andere ondernemers; hij heeft me in een gesprek heel duidelijk een spiegel voor gehouden. Achteraf besefte ik dat hij gelijk had. Door de interactie die er ontstaat binnen zo’n groep leer je heel veel van elkaar. Peter: In de gesprekken met de andere ondernemers merk je dat we allemaal met dezelfde problematiek worstelen op het gebied van bijvoorbeeld personeelsbeleid. We hadden daar allemaal onze eigen visie op. De docenten pikten dit goed op en triggerden het onderlinge leerproces. Maar ook op andere gebieden konden we van elkaar leren: wij hebben in het verleden geprobeerd voet aan de grond te krijgen in Duitsland, maar hebben het na enige tijd opgegeven. In de groep zat een andere ondernemer die wel succesvol was in Duitsland. Hij gaf ons de nodige tips. Dus nu zijn we gemotiveerd om het weer opnieuw te gaan proberen. Ik kan wel zeggen dat we echt slimmer zijn geworden door de miniMaster.
Heeft u al wat van de geleerde kennis toegepast in de praktijk? Zo ja, wat? Peter: Daar kan Thijs meer over vertellen. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met het concept ‘lean’, dat is nu heel actueel. We willen dat onze werknemers ambassadeurs worden van ons bedrijf en actiever gaan meedenken, waardoor de betrokkenheid geïntensiveerd wordt. Thijs: Ja, dat klopt. In een van de sessies kwam het arbeidsethos aan bod. Iemand noemde het mooi “Buiten winnen is binnen beginnen”. Dit gegeven heb ik in een personeelsvergadering opgepakt. Als eerste heb ik benoemd wat we als bedrijf willen uitstralen. Vervolgens heb ik iedereen gevraagd om na te denken over hoe zij persoonlijk hier aan kunnen bijdragen. Bij een aantal van de werknemers heeft dit al een zeer groot effect gehad. Maar ook op het gebied van marketing en communicatie zijn we verbeterslagen aan het maken.
Wat heeft het u persoonlijk opgeleverd? Thijs: Iedereen weet dat je van sommige werkzaamheden energie krijgt en andere werkzaamheden liever niet doet. Ik ben me daar weer meer bewust van geworden. Ga nu ook anders met mijn taken om. Daardoor houd ik nu tijd over om meer organiserend bezig te zijn. Ik laat me minder door de dagelijkse beslommeringen in beslag nemen. Ook ben ik veel meer vanuit de klant gaan communiceren. Peter: Door de miniMaster ben ik gemotiveerd geraakt om een volledige MBA te gaan volgen. In eerste instantie wilde ik mij gaan bijscholen op juridisch vlak, maar door de miniMaster avonden heb ik het besluit genomen om een MBA op het gebied van management te gaan doen. Want wat vond ik dat leuk! En onze organisatie heeft daar ook veel meer aan.
17-07-2015: 1e miniMaster Eerstelijnszorg succesvol afgerond De eerste miniMaster Eerstelijnszorg is een feit. Afgelopen dinsdag ontvingen de deelnemers van Rabobank Parkstad Limburg hun certificaat uit handen van de directeur particulieren en private Banking, Henk Reker. In vier maanden tijd is de groep bestaande uit huisartsen, tandartsen, fysiotherapeuten, radiologen en zorgondernemers door topdocenten bijgespijkerd op belangrijke vakgebieden zoals financieel management, strategie in de zorg, de transformatie van de zorgprofessional en persoonlijk leiderschap.
Het delen van kennis en de discussies over de toekomst van de zorg in een divers gezelschap van zorgverleners werd als enorm verrijkend ervaren. In de medische opleidingen komt ondernemerschap niet of nauwelijks aan bod. Met de kennis en de ervaring uit deze miniMaster hebben de deelnemers geleerd ook vanuit een ondernemersbril naar hun professie te kijken.
Voor meer informatie klik hier voor het programma. Wilt u ook een miniMaster Eerstelijnszorg organiseren voor uw klanten? Dan kunt hier contact met ons opnemen om de mogelijkheden te bespreken.
Dunja Rost
tandarts en eigenaar van een eigen praktijk in Kerkrade
10-06-2015: “De miniMaster Eerstelijnszorg is ontzettend prikkelend” “Een gemiste kans voor tandartsen die hem niet gaan volgen”. Dunja Rost, tandarts en eigenaar van een eigen praktijk in Kerkrade, volgt de miniMaster Eerstelijnszorg van Rabobank Parkstad Limburg. Lees onder haar ervaring over hoe het is om met andere Eerstelijnszorg Ondernemers een miniMasteropleiding te volgen.
Wat is je grootste uitdaging als tandarts? Mijn bestaansrecht als solist te behouden en mijn werkfilosofie te handhaven ondanks de toenemende druk van verzekeraars. Ik zie mijn klanten als mens in zijn geheel en daar hoort tijd en aandacht bij. Ik wil niet worden gedwongen op de klok te kijken als ik vind dat er meer tijd nodig is voor een goede behandeling.
Waarom doe je mee aan de miniMaster Eerstelijnszorg? Ik vond het eerlijk gezegd eerst helemaal niks. Ik heb tot dusver meestal vakinhoudelijke cursussen gevolgd. Cijfers en bedrijfsmanagement waren niet zo mijn ding. Maar om eens out-of-the box te denken heb ik me toch ingeschreven en leek de miniMaster een perfect platform om dat met andere deelnemers te doen.
Hoe is je ervaring na de eerste sessies? Ontzettend prikkelend. Ik wordt getriggerd op allerlei gebieden van de bedrijfsvoering van de tandartspraktijk waar ik normaal niet bewust bij stil sta. De groep is ook heel aangenaam. Ik merk dat ik het ontzettend leuk vind met mensen uit andere beroepsgroepen zoals huisartsen, fysiotherapeuten en radiologen te sparren. De diversiteit van het gezelschap en de onderwerpen uit de miniMaster maken dat ik elke cursusavond met veel plezier naar de bank rijd.
08-04-2015: Eerste miniMaster Eerstelijnszorg gestart. Rabobank Parkstad Limburg heeft de primeur! Afgelopen dinsdag is de eerste groep zorgondernemers gestart met de miniMaster Eerstelijnszorg. Rabobank Parkstad Limburg heeft de primeur om als eerste Rabobank haar klanten uit de zorg zakelijk en persoonlijk te laten groeien met een miniMaster. De groep, samengesteld uit o.a. huisartsen, tandartsen, fysiotherapeuten en andere zorgondernemers buigen zich de komen maanden in acht avonden over belangrijke zorgthema’s zoals financieel management, marketing in de zorg en de transformatie van de zorgprofessional.
Wilt u ook een miniMaster aanbieden aan uw klanten? Klik dan hier voor meer informatie of neem contact op met de Coöperatie Fabriek.
06-11-2014: Limburgse ondernemers investeren in hun ontwikkeling Het was al weer een tijd geleden dat een Limburgse Rabobank een miniMaster programma organiseerde voor haar klanten. Rabobank Parkstad Limburg heeft de draad opgepakt. Afgelopen dinsdag sloten de ondernemers hun miniMaster programma feestelijk af met een uitreiking van de certificaten en een diner. Uniek aan deze groep was dat hij voor 50% bestond uit vrouwelijke ondernemers. Op dezelfde dag startte bij deze bank een tweede groep ondernemers met hun miniMaster programma. Rabobank Parkstad Limburg heeft als missie haar klanten duurzaam te versterken. Een miniMaster programma past daar erg goed in.
John Janssen
Senior Accountmanager
Rabobank Parkstad Limburg heeft er al profijt van gehad; onze nieuwe Rabo masterClass Klantbeleving. Speciaal voor iedereen die regelmatig contact met klanten heeft. Want iedereen heeft het er over maar hoe pak je dit nou concreet aan? Tijdens de masterClass kruip je in de hoofden van jouw klanten. John Janssen van Rabobank Parkstad Limburg deed mee aan de masterClass. Dit vertelt hij er over: “Rabobank Parkstad Limburg is de baanbreker geweest om de miniMaster in Limburg op de kaart te zetten, en met succes. Inmiddels zijn we 5 miniMaster groepen verder en is er een platform gecreëerd waarin ondernemers hun bedrijf etaleren en het geleerde tijdens de miniMaster bijeenkomsten projecteren binnen hun bedrijf. De eerstvolgende bijeenkomst staat alweer in planning eind september 2016. Iets om trots op te zijn als bank , waarbij de doelstellingen; verbinden, versterken en leren van elkaar ruimschoots overtroffen worden. In het verlengde hiervan hebben wij als lokale bank de masterClass Klantbeleving aangeboden gekregen door de Coöperatie Fabriek. De masterClass is zeer goed bezocht en ook zeer goed ontvangen door de deelnemende collega’s. Je wordt weer eens met de neus op de feiten gedrukt. Met het geleerde, kun je in je “rugzak” nog meer de klantbeleving uiten. Het zijn vaak de kleine dingen die het verschil maken, oftewel; The devil is in the detail! Enthousiast hebben we dit binnen onze bank opgepakt en het is niet voor niks dat wij ook weer trots mogen zijn op onze NPS scores, waarbij we landelijk een hoge ranking realiseren zowel op particulier (zelfs positie 1, diverse kwartalen achter elkaar) alsook op zakelijk dienstverlening. Met deze wetenschap dat zowel de miniMaster alsook de masterClass Klantbeleving bijdraagt aan de kernwaarden die de Rabobank nastreeft, daag ik een ieder uit om hiermee aan de slag te gaan, want ondanks het feit dat wij diensten leveren, zijn we en hebben we nog altijd te maken met mensen!”