Marc van Eck

Docent Interne Marketing en Positionering

Spreker

Marc van Eck is internationaal een veelgevraagd topspreker die snel tot de kern komt en je raakt. Marc heeft de gave om groepen tot 1000 man van de eerste tot de laatste minuut te boeien met een lezing over de kracht van merken, bedrijfsstrategie, ondernemerschap, merkpositionering of Internal Branding. Hij gebruikt hierbij beeldende voorbeelden die iedereen aanspreken en beklijven. Inspirator Marc van Eck is een kritische visionair. Hij is scherpzinnig en authentiek. In zijn lezingen en workshops gebeurt echt wat. Na een lezing van Marc hebben mensen een mening. Hij geeft energie om aan de slag te gaan en samen of individueel te bouwen aan een sterk merk. Inhoudelijk is hij bijzonder sterk. Geen boekenwijsheid, maar eigen-wijsheid. Zijn persoonlijke merkwaarden zijn: oplossingsgericht, impulsief, creatief, gedreven en eigenwijs.

 

Werkervaring

Marc is CEO en co-founder van New Growth Strategies, een business strategy & consultancy dochter van het wereldwijde reclame netwerk TBWA. Marc werkte in het verleden als marketeer bij Procter & Gamble en als strategieconsultant bij Bain & Company, waarna hij 18 jaar leidinggaf aan het door hem zelf opgericht strategische marketing adviesbureau Business Openers. Hij is afgestudeerd Bedrijfseconoom (Groningen). Hij is initiatiefnemer en voorzitter van de Internal Branding Groepering van het NIMA. Daarnaast is Marc vanaf 2005 Register Marketeer, en sinds 2017 voorzitter van college van Register Marketeers. Tevens is hij voorzitter van de hoofdjury van de Dutch Marketing Awards. Ondernemer Van Eck weet intussen ook nog het eigen koffiemerk ‘Medellín Secret’, boxershortmerk ‘IAMTORO’ en tassenmerk ‘spikes & Sparrow’ uit te bouwen tot een succes.

 

Schrijver

In februari 2008 kwam zijn boek ‘Internal Branding in de praktijk’ uit dat door het Tijdschrift van Marketing werd verkozen tot boek van het jaar. In 2013 volgde de bestseller ‘Businessplan op 1A4’ dat ook in de UK en US is uitgegeven en inmiddels is vertaald in het Grieks, Taiwanees en Chinees. Inmiddels staat het boek al meer dan 2500 dagen achter elkaar in de top 100 van bestverkopende managementboeken. Verder schreef Marc de boeken ‘het succes van internal branding, ‘karaktervol positioneren’ en ‘bij twijfel doen’.  ‘Groeiversnellers’ uit 2019 is zijn meest recente boek.

 

Eigen bureau ‘New Growth Strategies’

Marc heeft bijna 20 jaar ervaring als merk- en strategieadviseur en heeft reeds vele organisaties geholpen bij hun merkpositionering en bedrijfsstrategie en het waarmaken hiervan. Marc weet organisaties op een lijn te krijgen en dit ook echt te realiseren. Door zijn adviezen functioneert bij veel profit en ook non-profit organisaties het merk als richting gever voor strategie, communicatie en klantgericht handelen. Hierbij gebruikt hij de zogeheten BrandPostioner© en BrandHouse©; modellen die door hemzelf zijn ontwikkeld om tot een karaktervolle en aantrekkelijke positionering te komen en ook echt het merk als kompas te kunnen gebruiken. Hiermee helpt NewGrowth-Strategies klanten bij het veroveren van een unieke en authentieke positie in de markt met het merk als kompas.
Klanten van NewGrowth-Strategies zijn o.a.: Achmea, Air France-KLM, ANWB, Holland Casino, Karwei, T-Mobile, Eneco, Gamma, FitForFree, Etos, NS, de Beijenkorf, de Volksbank en HMSHost.