Rabobank Regio Schiphol
Mart Pfeiffer
Directievoorzitter Rabobank Regio Schiphol
Bij Rabobank Regio Schiphol zetten wij de miniMasters in, omdat wij hebben gezien dat zelfs de meest ervaren ondernemer zichzelf blijkt te kunnen ‘resetten’. Na jaren van bevlogen ondernemerschap nodigt de bank hen uit om in gelijkgezind gezelschap aan de slag te gaan met alle facetten van het eigen bedrijf. Geïnspireerd door diverse management-goeroes maken ze kennis met oude en nieuwe management wetten, maatschappelijke trends en zakelijke tips & tricks. Er ontstaat een hechte community tussen de klanten onderling en een versterkte band met de Rabobank als vertrouwde adviseur van de onderneming èn de ondernemer.
Marco Vork
Manager MKB Rabobank Regio Schiphol
Een doorvertaling van ‘visie 2016’ is onze ‘lokale Route 2017’. Hierin staat ‘community banking’ centraal. Dit betekent dat we klanten op een bijzondere manier met elkaar in verbinding willen brengen en waar mogelijk eigen netwerken opstarten. Het aanbieden van een Minimaster sluit hier perfect op aan. Je brengt ondernemers op unieke wijze met elkaar in verbinding. Daarbij neem je actief deel aan de ontwikkeling van de ondernemers. Mijn medewerkers zijn de professionals die dagelijks contact hebben met onze klanten. Ik mag de verantwoordelijkheid dragen om deze club aan te sturen en te zorgen voor kwaliteit en resultaat. Voor mij is het dus ook belangrijk om goed te weten wat er binnen onze klantengroep speelt en om de klanten te kennen. Om die reden zal ik zelf ook bij alle avonden aanwezig zijn. Wij willen als bank partner zijn van ondernemers. De MKB klanten zijn bij uitstek de klanten die we helpen groeien door te financieren, maar ook door met creatieve oplossingen te komen en ons netwerk actief in te zetten. De miniMaster Ondernemers zal aan die laatste twee ambities een uitstekende invulling gaan geven, verwacht ik.
04-06-2014: Deelnemers miniMaster Rabobank Regio Schiphol vliegen uit Afgelopen dinsdag 3 juni vond de achtste en tevens laatste bijeenkomst plaats van de miniMaster die Rabobank Regio Schiphol heeft georganiseerd. In het sfeervolle restaurant Den Burgh volgde de feestelijke afsluiting. Niet toevallig, want de eigenaresse, Roos Temme, was één van de deelnemers. Die namen daar, na afloop van het college over Marketing Management, het welverdiende diploma en de bijbehorende afstudeerbaret in ontvangst. Tijdens de afsluitende borrel werd al druk gespeculeerd over de mogelijkheden om met de groep een passend vervolg te geven.
02-12-2013: In twee weken een miniMasterklas vol. Rabobank Regio Schiphol en de kunst van het werven. De brug slaan tussen de behoefte van de ondernemer en de voordelen van het miniMaster programma. Daar gaat het om volgens Ard van Berkel, manager zakelijke relaties Rabobank Regio Schiphol.
De gemiddelde tijd om een klas van 20 ondernemers voor een miniMaster programma vol te krijgen is ca. 2 maanden. Rabobank Regio Schiphol deed het in twee weken. Wat is het geheim achter dat succes? De bank heeft volgens Ard het voordeel dat ze al een miniMaster programma heeft gedraaid. Een aantal accountmanagers heeft zelf meegedaan en spreekt uit ervaring wat het programma de ondernemer kan brengen. Dit jaar heeft de bank gekozen voor een alternatieve vorm van werving. Een voorlichtingsbijeenkomst voor ca. 50 potentieel geïnteresseerde klanten op een dinsdagmiddag. De bijeenkomst bestond uit een introductie van de directeur bedrijven, een toelichting op de inhoud van het miniMaster programma door de directeur van de Coöperatie Fabriek, een proefcollege van een docent en de ervaringen van drie oud deelnemers. Na afloop waren de ondernemers onder de indruk en een belrondje de volgende dag leverde 20 deelnemers op. Plus een wachtlijst voor de volgende ronde.
Een mooi verhaal natuurlijk, maar hoe krijg je een relatiebijeenkomst twee weken voor de datum gevuld met 50 drukbezette ondernemers? “Dat zit hem in de hele zorgvuldige voorbereiding” zegt Ard. “De accountmanagers zijn een maand voor de bijeenkomst door hun klantenportefeuille gegaan. Bij elke klant stelden ze zichzelf de vraag of de klant baat zou hebben bij het volgen van een miniMaster. Voor de ene klant is een strategische heroriëntatie de kapstok, voor de andere de bedrijfsoverdracht en nog weer een andere de behoefte om te sparren met collega’s. Het geheim van het succes van deze werving is de vaardigheid van de accountmanager om de (latente) behoefte van de klant te koppelen aan de meerwaarde van het miniMaster programma. Deze meerwaarde zit o.a. in sparren met collega’s, kennis opdoen, jezelf beter leren kennen of een kritische blik werpen op je bedrijf. Voor elke ondernemer ligt de toegevoegde waarde van het programma op een ander accent en die moet je weten te raken als accountmanager.
De zorgvuldige voorbereiding op klantniveau zorgde voor een hoge conversie van de telefonische gesprekken naar de aanmelding voor de bijeenkomst. Het programma zelf deed de rest. Is twee weken van te voren niet te kort dag om te bellen? Ondernemers zijn toch heel druk? Volgens Ard werkt kort van te voren bellen beter. Als je lang van te voren belt, zeggen de meesten ja maar komen vlak voor de bijeenkomst toch de afmeldingen binnen. Kort van te voren bellen geeft commitment. De klant weet direct of hij of zij zin heeft en of het schikt. Natuurlijk zijn er klanten die niet kunnen, maar daar hebben we er ook een aantal van in de klas zitten. Puur omdat we ze geraakt hebben met een aanbod waar ze niet omheen konden.