“Je moet vrouwen meer triggers geven”

Docente Hélène Oosterhuis is schrijver, spreker, trainer en gedragsexpert. Als voorzitter van het vrouwen netwerk ViZi, viel het haar al op: veel vrouwen zijn met zelfreflectie en persoonlijke ontwikkeling bezig, meer dan mannen. Maar tegelijkertijd zijn ze minder geneigd om tijd en geld uit te geven aan een opleiding of cursus op dat gebied.

Hélène: “Vrouwen zijn vaak te druk met van alles en nog wat, voelen zich verantwoordelijk voor héél veel zaken en vragen zich sneller af of ze de investering wel waard zijn. Zowel geld als tijd zijn een issue en gedachten als ´zal ik het wel doen? Ik ben al zo weinig thuis´ belemmeren ze om een opleiding te doen en te investeren in hun persoonlijke ontwikkeling. Er is altijd wel een reden om iets anders belangrijker te vinden en prioriteit te geven.”

Het aantal vrouwen dat in Nederland onderneemt stijgt, maar nog altijd is slechts 36 procent van de ondernemers vrouw. Wel is er een kanteling te zien, in 2016 waren er voor het eerst meer vrouwelijke parttime starters dan mannen. Toch er is nog genoeg werk aan de winkel, vindt Hélène. “Vrouwennetwerken of opleidingsprogramma´s zoals de miniMaster Vrouwelijke Ondernemers zijn daarom heel nuttig, ze prikkelen vrouwen om zichzelf meer zichtbaar te maken.” In een groep met alleen vrouwen ontstaat sneller een open sfeer, ervaart ze. “Vrouwen zijn meer van de verbinding,  gaan sneller met de billen bloot dan mannen. Zeker wanneer het privézaken aangaat. En dat is belangrijk, want juist voor vrouwen blijkt het lastiger om werk en privé te combineren. Als er dan ook nog een vrouwelijke docent voor de groep staat, ontstaat er snel een ´wij-gevoel en wordt er veel gedeeld en geleerd van elkaar.”

Wetende dat vrouwen minder geneigd zijn geld en tijd spenderen aan hun ontwikkeling, is het lastiger om vrouwen over te halen mee te doen. Hoe pak je dat het beste aan? Hier heeft Hélène wel tips voor: “Om vrouwen over te halen, moet je meer triggers geven. Benadruk wat het ze oplevert, niet wat het ze kost. Wijs naar het eindresultaat, maak een belofte. Kwaliteit is het belangrijkste voor vrouwen. Want áls ze tijd en geld in zichzelf investeren, dan moet het zeker van kwaliteit zijn.”

Meer weten?
Hélène schreef een boek, speciaal voor vrouwen (maar in de praktijk ook gewaardeerd door mannen): Ken je mij? De kracht van succesvol jezelf zijn. Zie www.heleneoosterhuis.nl

Een miniMaster Vrouwelijke Ondernemers aanbieden aan jouw relaties? Kijk dan verder op onze website of neem contact met ons op.